מילון מושגים – תאי הזרע וייצורם

תאי הזרע וייצורם

תא זרע

תא הרבייה הגברי. מכיל 3 חלקים: ראש, שבחלקו הקדמי נמצאים החלבונים הגורמים להקשרותו לביצית ואנזימים האחראיים על חדירת המעטפת של הביצית, ובחלקו המרכזי – גרעין התא (אקרוזום), ארוז הד.נ.א. של הגבר, המתלכד עם הביצית לצורך ההפריה, ומעביר את תכונותיו לצאצאיו. צוואר, המכיל את האברונים האחראיים על נתינת אנרגיה לזנב לצורך התנועתיות. זנב (שוטון), האחראי על התנועתיות בפועל. ישנם תאים מסוג Y, שהפריה על ידם תיצור זכר, וישנם תאים מסוג X, שהפריה על ידם תיצור נקבה.

ספרמטוגנזיס

תהליך ייצור זרע באשכים. ראשיתם של תאי הזרע, בתאי גזע הנקראים 'ספרמטוגוניה', הנהפכים לתאי אב בשם 'ספרמטוציטים', שכשאר תאי הגוף הנם דיפלואידים (בעלי 46 כרומזומים), הספרמטוציט עובר תחילה מיטוזה במהלכה נהפך לתא טטרפלואידי (בעל 92 כרומזומים), שלאחר מכן עובר מיוזה (חלוקת הפחתה) ונחלק לארבעה תאים שונים שכל אחד מהם הוא תא הפלואידי (בעל 23 כרומזומים), הנקרא 'ספרמטזואיד' או 'ספרמטיד עגול', אשר עובר שלבים שונים עד שנהפך לתא זרע בוגר ובשל בעל ראש וזנב. כל ההליך קורה באבוביות האשך, ונמשך כ60 יום.

ספרמטידים עגולים (תאי זרע ראשוניים)

תאי-אב של תאי הזרע הבוגרים, שבתהליך ייצור הזרע (ספרמטוגנזיס) הנם התאים הראשונים במצב הפלואידי (בעלי 23 כרומזומים), ובשל כך מתאימים עקרונית לביצוע הפריה על ידם, באמצעות טכנולוגיות חדישות.

אשכים

המקום בו מתרחשת פעילות ייצור תאי הזרע והורמונים שונים. ממוקמים מחוץ לחלל הבטן, בשל כך הטמפרטורה בהם נמוכה בכ2.2 מעלות מהטפרטורה הרגילה של הגוף, זוהי הטמפרטורה הרצויה לצורך ייצור זרע תקין.

אבוביות האשך

אבוביות הממוקמות במרכז האשכים, בהן מיוצרים תאי הזרע. מהוות כ70% מנפח האשך. תאי הזרע שוהים בהן כ60 יום.

יותרת האשך (אפידידימיס)

צינור מפותל בגב האשך, בו תאי הזרע מקבלים את התנועתיות שלהם. תאי הזרע שוהים בו כ12-16 יום.

צינור מוביל הזרע (ואז דפרנס)

צינור ארוך כפול, המוביל את תאי הזרע מיותרת האשך דרך הערמונית, ועד לצינור יורה הזרע.

צינור יורה הזרע (אג'קולטורי דאקט)

צינור כפול היורה את נוזל הזרע לכיוון השופכה.

ערמונית

שלפוחית בה מסתיים צינור מוביל הזרע, המחברת את מערכת הזרע עם מערכת השתן לכיוון השופכה. מפרישה חומר התורם לתנועתיות ולהגנה על תאי הזרע, המהווה כ30% מהחומר שבנוזל זרע.

שלפוחיות הזרע

שלפוחיות הממקומות לקראת סיומו של צינור מוביל הזרע, בסמוך לערמונית. מפרישות חומר התורם לתנועתיות ולנתינת אנרגיה לתאי הזרע, המהווה כ65% מהחומר שבנוזל זרע.

בלוטת קאופר

בלוטה הממוקמת בסמוך לצינור יורה הזרע. מפרישה חומר התורם להגנה על תאי הזרע מחומציות שאריות השתן שבשופכה, המהווה כ2-3% מהחומר שבנוזל זרע.

תאי ליידיג

תאי ליידיג הם תאים אשכיים המפרישים את ההורמון טסטוסטרון.

תאי סרטולי

תאי סרטולי הם תאים אשכיים התומכים בייצור הזרע. מרכיבים את הדפנות של אבוביות האשך.

אשך טמיר

אשכים שבמהלך ההתפחות העוברית לא ירדו לשק האשכים, לעתים שניהם, ולעתים רק אחד מהם. כתוצאה מהשארותם בתוך חלל הבטן, הטמפרטורה בהם גבוהה, והם אינם מסוגלים לייצר תאי זרע באופן תקין. כדי למנוע נזק עתידי, יש לטפל בהם ולהורידם לשק האשכים על ידי טיפול תרופתי או כירורגי, בדרך כלל עד סוף השנתיים הראשונות לחיים.

וריקוצלה (דליות האשך)

ורידים מורחבים באשך, הגורמים לעליית הטמפרטורה באשך, ומחמת כך עלולים לגרום לפגיעה מסויימת בייצור הזרע. ניתן לתקן בעיה זו באמצעות שיטות שונות של צנתור, תיקון בניתוח, ותיקון מיקרו-כירורגי.

 

למידע נוסף בתחום, קראו גם על: