הערכת חמצון הזרע

בדיקה מתקדמת לפוטנציאל ההפריה של הזרע

בדיקת זרע – מה חסר?

בדיקת זרע נותנת אינדיקציה להערכת יכולת ההפריה של תאי הזרע. בבדיקה נמדדים מספר ערכים, שהעיקריים בהם הם: ריכוז, תנועתיות ומורפולוגיה.

קיימת הסכמה כללית בקרב גורמי המחקר, שבדיקת זרע סטנדרטית, חסרה אינדיקציה מספקת לפוטנציאל ההפריה של תאי הזרע.

החיסרון העיקרי הוא שהמדדים הנבדקים בה, וכך גם הערכים התקינים לפי ארגון הבריאות העולמי (WHO), רלוונטיים בעיקר להשגת הריון ספונטני, אך אינם רלוונטיים להשגת הריון באמצעות טכניקות רבייה מסייעות (ART), שהעיקרית והשכיחה בהן היא הפריה חוץ גופית (IVF).

לצורך כך פותחו מספר טכנולוגיות להערכה מעמיקה יותר, כגון: מיון מורפולוגי מעמיק (IMSI) בה נמדדת המורפולוגיה התוך-תאית של תאי הזרע, שברים בד.נ.א. בזרע (DNA fragmentation), ועוד.

אבחון חמצון תאי זרע

מהו חמצון זרע?

מדד נוסף הזוכה להתייחסות נרחבת מגופי מחקר מובילים, הוא חמצון תאי הזרע, המתבצע באמצעות הערכת נוכחות רדיקלים חופשיים (reactive oxygen species – ROS) בזרע.

בתאי הגוף מתרחש כל העת תהליך חמצון, תהליך זה מהווה חלק מהליך חילוף החומרים (מטבוליזם) בגוף, והינו חיוני לתפקוד תקין של התאים.

כדי שתאי הגוף ישמרו על חיוניות, צריך להישמר האיזון בין נוכחות גורמים מחמצנים, לבין נוכחות גורמים נוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים).

כאשר האיזון מופר, בשל עלייה בריכוז גורמים מחמצנים או בעקבות חסר בגורמים אנטי מחמצנים, עולה נוכחות של רדיקלים חופשיים, התוקפים את תאי הגוף ומשבשים את פעילותם.

תאי הזרע עלולים להיות מותקפים על ידי רדיקליים חופשיים שמקורם בגוף, כגון תוצר משאריות תאי זרע שהתפרקו או עקב ריכוז גבוה של תאי דם לבנים (לויקוציטים), וכן כאלה שמקורם מחוץ לגוף, כגון בעקבות חשיפה לחומרים רעילים/ קרינה, עישון, ועוד.

מחקרים רב מרכזיים שפורסמו בכתבי עת נחשבים, מראים כי ריכוז גבוה של ROS בזרע, משבש התפתחות תקינה של תאי הזרע, פוגע ביכולת התלכדות והפריה עם הביצית, ועלול להקשות על השגת הריון בטיפולי IVF.

מערכת MiOXSYS

בדיקת חימצון זרע מתבצעת ע"י מערכת מתקדמת לאבחון חמצון תאי זרע, MiOXSYS, המתבססת על העברת אלומת אלקטרונים בין אלקטרודות שונות כאשר תאי הזרע בתווך.

יכולת תאי הזרע לקלוט את האלקטרונים, מצביעה על מצב החמצון שלהם.

מערכת זו ייחודית בכך שבזמן הערכת חמצון זרע היא מאבחנת הן ריכוז מחמצנים בזרע, והן ריכוז אנטי מחמצנים.

הנתונים נשלחים לתוכנה שיושבת על מחשב המחובר למערכת, התוכנה משקללת את הנתונים ונותנת אינדיקציה מדויקת.

התוצאה של הערכת חמצון זרע מתקבלת תוך 3-4 דקות בלבד.

המערכת נבדקה מחקרית במרכזים רפואיים מובילים בעולם.

טיפול

כאשר בבדיקת חמצון זרע מאובחן חמצון יתר של הזרע, ישנן מספר דרכי טיפול:

  1. שינוי הרגלים – שמירה על אורח חיים בריא, כולל תזונה מאוזנת והמנעות מגורמים מחמצנים, כגון עישון.
  2. תוספי תזונה – נטילת תוספי תזונה יעודיים, המכילים אנטי אוקסידנטים וויטמינים שונים, המגינים על תאי הזרע, מזינים אותם, ומונעים חמצון יתר.
  3. תיקון וריקוצלה – ניקוז רעלנים מהאשך מתבצע באמצעות מערכת הדם, כאשר מערכת זו אינה תקינה, ריכוז הרעלנים באשך עלות לעלות ולהשפיע על איכות הזרע.
  4. הנזרות – שמירה על ימי הנזרות מעטים יחסית טרם נתינת זרע לצורך טיפולי IVF, כדי שנקבל זרע טרי ככל שניתן שנחשף במידה פחותה לרעלנים.
  5. זרע אשכי – זרע אשכי הינו טרי וחדש יותר, נחשף במידה פחותה משמעותית לרעלנים, וצפוי שנקבל זרע איכותי יותר.
  6.  מיון זרע מורפולוגי – IMSI תאים איכותיים מבחינת מורפולוגיה תוך-תאית, הנבחרים במיון מורפולוגי מעמיק (IMSI), הם בעלי פוטנציאל גבוה שלא נפגעו כתוצאה מחמצון זרע.

בתקופה זו אנו יוצאים במעבדת גבריאל במיזם משותף עם ד"ר שלומי ברק, לקידום אבחון חמצון תאי זרע בישראל.

אנו מכניסים לפעולה במעבדה את מערכת MiOXSYS להערכת חמצון זרע, ויחד עם ד"ר שלומי ברק נבחן את השפעת דרכי הטיפול השונות על הצלחה בטיפולי IVF.

בכל הקשור לנושא חמצון זרע נשמח לעמוד לשרותכם!

אם עניין אתכם לקרוא על חמצון זרע, אולי יעניין אתכם גם: